Innledning
I denne refleksjonsoppgaven vil jeg se nærmere på begrepet kreativ. Hva betyr begrepet og hva går det ut på? Jeg vil også se på forskjellen på det å skape noe og det å lage noe. Jeg har med eksempler som jeg har utført med to barn på 3 år i barnehagen.
Refleksjon
Det er mange som sier at ”jeg er så lite kreativ”, og ofte da i situasjoner hvor man skal lage ting eller skape ting. Men jeg mener at alle mennesker kan være kreative. Det å være kreativ vil ikke si at man bare må skape ting som i kunst eller musikk. Men i boka i kunst, kultur og kreativitet sier de at: ”Det å være kreativ betyr å være skapende, og begrepet kreativitet kan knyttes til alle områder av menneskenes liv” ( Bakke, Jensen &Sæbø, 2011, s.34).
Det å være kreativ er en holdning og en væremåte som vil si at en person må våge å prøve noe nytt, det å være åpen til å finne nye løsninger på gamle og nye utfordringer er også viktig (Bakke, Jensen & og Sæbø, 2011,s.35).
Når man tar på seg noen utkledningsklær og går inn i en rolle der og da, kan være kreativt når man begynner å leke en rollelek. Eller hvis man tar fram leire til et barn, og de sitter å leker og lager noe ut ifra indre bilder som de har.
Det er forskjell på å skape noe og å lage noe. Når man skaper noe, så vil det si at man bruker forestillingsevnen eller fantasien sin som er med på å hjelpe mennesket til å se for seg forskjellige ting man kanskje ikke selv har opplevd. Og med utgangspunkt i tidligere opplevelser og erfaringer gjør den skapende fantasien det mulig å skape nye forestillinger som kan utforskes i videre praksis (Bakke, Jensen & Sæbø, 2011,s. 34-35).
Det motsatte av å skape noe, er å lage noe. Da er det ofte man gjenskaper noe, har en modell man skal herme etter eller at man lager noe nytt av noe gammelt.
I arbeid med barn og kreativitet så handler det om å gi barnet en mulighet til å velge selv. La barnet få forskjellige materialer de kan velge fra og utforske med. I rammeplanen står det blant annet: Gjennom rike erfaringer med kunst, kultur og estetikk vil barn få et mangfold av muligheter for sansing, opplevelse, eksperimentering, skapende virksomhet, tenkning og kommunikasjon (KD, 2011, s. 42).
Det er min oppgave som barnehagelærer i barnehagen å gi barna erfaringer med kunst, kultur og estetikk. Jeg som voksen må ta til meg kunnskap som jeg kan bruke videre i mitt arbeid med barna, så jeg kan være med å legge til rette for at barna får disse erfaringene.
Jeg tok med meg to barn på 3 år for å eksperimentere med maling. Jeg hadde gjort klart alt på forhånd. Lagt ut ark, satt frem maling og lagt frem forskjellige verktøy de selv kunne velge å bruke når de skulle male. Når jentene satte seg, så tok de automatisk male kosten for å male med den. Jeg tolker dette som at det er det de er vant til å bruke når de får tilbud om å male. Etter hvert så jeg at de begynte å utforske de andre tingene jeg hadde lagt frem. En potet som de begynte å male på, som de etter en stund prøvde å trykke ned på papiret. Hvor den ene jenta ropte høyt; SE!! Etter dette prøvde de svampen, vattkulen og plastikkpenselen.
Jentene testet tydeligvis ut de forskjellige verktøyene på forskjellige måter. Lagde mønster, dro det bortover arket, rullet kulen rundt også videre.
Her fikk de muligheten til å utforske, lage bilde og bruke sin egen fantasi. De hadde ingen mal de skulle male etter.


Avslutning
Vi voksne har lett for å legge til rette for masse produksjon. At alle skal lage det samme. Men det vil jeg si kan hemme barnas mulighet til å skape og bruke sin kreativitet.
Jeg som barnehagelærer må legge til rette for at barna skal få mulighet til å skape ting i barnehagen. Det å la barna få anledning til å velge selv, da mener jeg hva de ønsker å lage, hvordan de ønsker å gjøre det og hvordan de ønsker at resultatet skal være. Vi må strebe etter å gi barna gode estetiske opplevelser som kan inspirere de til å bruke sin kreative evne på en god måte.
Litteraturliste:
Kunnskapsdepartementet (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Sæbø, A.B.(2011)Kunstfagenes plass i barnehagen. I: Bakke, K., Jenssen, C. & Sæbø, A.B.(Red). Kunst, kultur og kreativitet. Bergen:Fagbokforlaget
Hei Solveig! Du har en god tekst her med relevante og solide referanser. Du bruker et godt eksempel fra egen praksis og viser at pedagogens rolle som tilrettelegger er sentral når barn skal utforske nye teknikker. Pedagogens åpne imøtekommende holdningene, kunnskap og trygghet har stor betydning i barnas skapende prosess. Fortsett med den gode skrivingen!
SvarSlett